27.8.07

Janis Joplin



Tässä erityisen rakkaat biisit/tulkinnat:

Big Brother & The Holding Company / Big Brother & The Holding Company
Released: September, 1967

Down On Me

Cheap Thrills / Big Brother & The Holding Company
Released: September, 1968

Summertime
Tämä Summertime versio oli itselleni huima opiskelujuttu laulajan urallani. Muistan kopioineeni siitä kaiken mahdollisen, matkimalla oppii parhaiten. Humpparavintoloissa tämän version esittäminen sai yleensä aikaan johtajan paikalletulon ja puhuttelun.

Piece of My Heart

I Got Dem Ol' Kozmic Blues Again Mama! / Janis Joplin
Released: October, 1969

Try (Just A Little Bit Harder)

Maybe

Kozmic Blues
Tämä Kozmic Blues kolahti lujimmin 25-vuotiaana, sen sanat iskivät aina itkettävästi.

Little Girl Blue
Little Girl Blue on eräs koskettavimmista Janis Joplin tulkinnoista, sen surullinen sävy ei koskaan jätä minua kylmäksi.

Sit there, hmm, count your fingers.
What else, what else is there to do ?
Oh and I know how you feel,
I know you feel that you’re through.
Oh wah wah ah sit there, hmm, count,
Ah, count your little fingers,
My unhappy oh little girl, little girl blue, yeah.

Work Me, Lord

Pearl / Janis Joplin and Full Tilt Boogie
Released: January, 1971

A Woman Left Lonely
Ja kun nainen jätetään yksin, syntyy aina ongelmia. Tämä oli erään ajan teemalaulu, siis todella ammensin lohdutusta tästä kaikelle töppöilylleni.

Half Moon
Veljeni rakasti tätä Half Moon biisiä myös. Tässäkin on pohjavireenä bluenote, samalla siinä on runollinen kosketus.

Half moon, night time sky,
Seven stars, heaven’s eyes.
Seven songs on seven seas
Just to bring all your sweet love home to me.
Get It While You Can
Ja pitää ottaa, kun saa. Eräällä tavalla mottolauluni rakkausasioissa.


When you're loving somebody, baby,
You're taking a gamble against some sorrow.
But who knows, baby,
'Cause we may not be here tomorrow.
And if anybody comes along,
He gonna give you love and affection,
I'd say get it while you can, yeah!
Joplin In Concert /Janis Joplin
Released: July, 1972

Piece of My Heart
Piece of my heart alkaa niin, että siinä menee aina ensiksi polvet loukkuun, jotenkin miellän tämän pohjimmiltaan woman poweriksi, vaikka kyllä siinä sininen sointu on, siinäkin.

Didn't I make you feel like you were the only man, well yeah,
An' didn't I give you nearly everything that a woman possibly can ?
Honey, you know I did!
And each time I tell myself that I, well I think I've had enough,
But I'm gonna show you, baby, that a woman can be tough.

Ball and Chain
Kun ensimmäistä kertaa kuulin Ball and chainin konserttiversion, kuuntelin sitä sitten useamman kerran. Ja kuulokkeet päässä, lattialla istuen, aivan hurmiossa. Heti se ensimmäinen S-äänne vie mukanaan, tämä on bluesia.

S-sitting down by my window,
Oh, looking at the rain.
S-sitting down by my window now now,
All around I felt it,
All I could see was the rain.
Something grabbed a hold of me, honey,
Felt to me honey like, lord, a ball and chain.
Farewell Song / Janis Joplin
Released: January, 1982

Misery'n

One Night Stand
Nämä kaksi julkaistiin Janisin kuoleman jälkeen ilmestyneellä levyllä. One night standia on tullut laulettua kaiken maailman lurjakkeille, ei päin naamaa, ja pitkälle menneisyyteen asti. Toisaalta siinä on sanoja Janisin omasta elämästä, sen verran ainakin, että tietty tunne syntyy.

Don't you know that you're nothin' more than a one night stand.
Tomorrow I'll be on my way, an' you can catch me if you can.
Honey, take me by the hand and play that game again, yeah.

Ei kommentteja: