23.1.08

Ukki lupasi

Jostain kumman syystä tekee tänään mieli julkaista ensimmäinen juttu MINUUDEN AIKAKIRJAT-teoksestani, jossa olen käynyt erilaisten muistiinpanojen yms perusteella läpi elämääni. Todennut asian, ymmärtänyt ja en ymmärtänyt:


”1966: Olen kovin yksinäinen. Ukki lupasi, että minä saisin lainata kaikkiin tärkeisiin asioihin rahaa häneltä, mutta minä en oikein usko sitä.”

Ukin ilmestyminen kotiimme oli riemun aihe. Ukki toi piristävää, huoletonta tuulta mukanaan. Mutta käynneistä jäi usein ikävä loppumaku. Hän ei pystynyt pitämään lupauksiaan omien mielialojensa vaihtuvuuden vuoksi. Innoissani suunnittelin hänen kanssaan laivamatkoja ja hänen luonaan asumistaan kesäaikana ja sain häneltä positiivista vastetta. Mutta yhtäkkiä ukille tulikin kiire lähteä, hän melkein karkasi luotamme, eikä hänestä pitkän aikaan kuulunut pihaustakaan. Erään kerran hän kutsui minut luokseen ja keitti riisipuuroa ja silakoita. Riisipuuron päälle ripoteltiin suolaa. Hän kertoi kaikenlaisista upeista tavaroista, joita oli löytänyt pikkukaupungin pihojen roskalaatikoista ja sanoi minulle, että voisin ottaa minkä tahansa esineen mukaani. Otin kuparista taotun hevosaiheisen seinätaulun. Sen ukki vaati takaisin ja sain tilalle kenkälusikan, jonka takana oli kenkäkaupan tarra.

Minulle ukki oli lapsuudessa eräs mieshahmo, jonka lupauksiin en voinut luottaa ja joka hylkäsi minut suurista puheistaan huolimatta.

Muistan hämärästi äitini ja tätini yrittäneen puheillaan suojella minua ukin suurisuuntaisilta ja tyhjiksi jääviltä suunnitelmilta. Hehän itse olivat joutuneet katkerasti lapsuudessaan kokemaan, kuinka isänsä heitti heidät kerjuulle aivan pieninä. Minä kuitenkin tahdoin uskoa ja itse muistan jo tuolloin alkaneeni kerätä vanhoja poisheitettyjä esineitä. Lieneekö tämä ukin ihailusta vain vaan sielujen sympatiasta.

Olen monissa elämän vaiheissani huomannut käyttäytyneeni aivan kuin ukki, elänyt omassa, kaikki voivassa maailmassani omituisia ruokia keitellen ja roskiksia kaivellen. Nyt jo parisen vuotta olen ymmärtänyt, että ukki kärsi maanisdepressiivisyydestä sekä siihen liittyvästä alkoholismista, se antaa hänen käytökselleen loogisen selityksen.

Joskin lapsille antamani lupaukset olen pystynyt lähes täydellisesti pitämään, vaikka sitten oma pää hiessä ja sisukseni täristen. Aikuisten kohdalla lupausten pitäminen ei enää olekaan onnistunut. Olen kuitenkin yrittänyt opetella hyvien tapojen mukaan peruttamaan tapaamiset tms. ja ottamaan ns. rain checkin käyttöön, vaikka en edes enää aikoisi ottaa uusiksi. Pikku hiljaa, varsinkin viime vuosien aikana, olen oppinut olemaan lupaamatta. Lähinnä itsekkäistä syistä, peruuttamiset alkoivat tuntua raskailta. Lasten kohdalla olen myös erityisen tarkkana nykyään, ei yhtään lupausta huuliltani, jollen voi sitä pitää.

Ymmärrän:
- ukki kärsi hoitamattomasta kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, eikä voinut ylläpitää sosiaalisia suhteitaan edes lapsenlapsiinsa eikä pystynyt pitämään lupauksiaan, koska mielialat veivät hänet innokkaasta suunnittelijasta masennuksensa kanssa kamppailevaksi erakoksi
- etsin itsestäni käytösvikoja, jotka olisivat saaneet ukin katoamaan ja olemaan pitämättä yhteyttä, oikeiden syiden puuttuessa saatoin syyttää lapsen innokkuuttani ja tuntea syyllisyyttä itsekkyydestäni

En ymmärrä:
- miksi ukki hylkäsi minut, vaikka oli innostuneena antanut minun ymmärtää, että olin hänelle tärkeä lapsenlapsi, jonka kanssa hän haluaisi seikkailla ja tehdä kaikenlaist
a

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tänne on luvattu aamuksi lumipyryä, iltapäiväksi vesisadetta, jiiihaaa, sanoo hän alakuloisella äänellään. Niin ukki......ei mitään. t.marski

Katili kirjoitti...

Marski, lumi = jees, vesisade = byäh tammikuun lopulla. Onneksi puhuttiin puhelimessa. Päin mummoa kuin eteen lumessa.

Stipi kirjoitti...

Muistathan, että sinä olit silloin lapsi, sinulla ei ole vastuuta aikuisen käyttäytymisestä eikä varsinkaan aikuisen miellyttämisestä. Sinä olit viehättävä pieni tyttö (nyt olet viehättävä ja persoonallinen keski-ikää lähestyvä nainen) ja ukkisi teki ratkaisun joko tietoisesti tai tiedostamattaan.
Olet jo omalta kohdaltasi pystynyt katkaisemaan ketjun eli olet pitänyt lapsille antamasi lupaukset. Siinä on saavutusta yhden naisen kohdalle aivan riittämiin, sinun lapsesi ei tarvitse pohdiskella samaa asiaa.
Hyvä Sinä ! *halaus*

Katili kirjoitti...

Stipi: Voi, kiitos, sanasi saivat kyynelöitä ripsien välistä tirsuilemaan. Kyllä, sitä juuri yritänkin näillä kirjoituksillani tolkuttaa itselleni, että olin lapsi. Sitä paitsi olen oppinut jo vähän sitäkin, että mitään täydellistä aikuista ei ole, on vain katkeamaton ketju sukupolvelta toiselle siirtyviä pahoja oloja, ja siinä ohessa, onneksi, myös hyviä juttuja. *hali takasin*

Anonyymi kirjoitti...

Todella mielenkiintoista tekstiä. Tätä oli hyvä lukea. Aihe toisaalta oli sinulle varmaan synkkä, mutta on kiintoisaa, kun aikuisena rupeaa ymmärtämään ehkä toista, miksi hän käyttäytyi, miten käyttäytyi.

Katili kirjoitti...

Anuradha: Kyse tosiaan on omalla kohdallani siitä aikuisena ymmärtämisestä, sillä saa omaa taakkaansa paljon keveämmäksi, kun ottaa asiat pöydälle ja ymmärtää ne läpi, yksi toisensa perään. Teoksessani on niin paljon rankkoja juttuja, että en niitä pysty täällä blogissa julkaisemaan,, joitakin saattaa olla kyllä vielä.