31.1.08

Vihannesfobian hoitoa

Katselin tuossa joku päivä, kun ihmisillä oli kaikenlaisia fobioita. Eräskin pelkäsi herneitä, toinen polvia. Siinä oli sellainen fobiatohtori, joka paranteli näitä ihmisiä. Totuttelemalla hitaasti. Minä olen tässä nyt melkein 50 vuotta katsellut vihanneksia kuvista ja kauempaa kaupan hyllyistä sekä televisiosta. Joitain vihanneksia olen jo jopa saanut tuotua kotiin ja laitettua lautasen reunalle. Kurkusta esimerkiksi olen pystynyt syömään 3-5 viipaletta, loppu kurkku on ollut oiva aines biöjäteastiaan. Tuon lisäksi tiedän kymmenien vihannesten ja hedelmien kypsymisajan ja tiedän myös miltä niihin syntyvä home näyttää. Viime vuonna olin aivan varma, että olin astunut suuren askeleen, kun aloin ostaa perunaa makaroonin sijaan. No perunatkin kelpaavat kyllä biojätteeseen, sitä paitsi ne ovat melko suloisia, kun niistä alkaa kasvaa versoja.

Mutta nyt. On tullut piste pelolle ja olen päättänyt astua rohkeasti lanttuja, tomaatteja, kurkkuja ja porkkanoita vastaan. Tällä kertaa suu auki. Joten vaviskaa maan hedelmät ja vähän puunkin, täällä harjoitellaan uutta ruokalautasta. Ja nyt kun napsin punariisikapseleita, tippuu kolesteroli että viuhahdus vain käy. Naureskelin eilen sängyssä, kun kuvittelin lekurin soittavan soittoajalla ja sanovan, että nyt on varmaan menneet kokeet labrassa sekaisin. Sen verran varmasti aion nyt yrittää.

Aamulla oli yöherääminen, siis kello 6:55.....karseeta, olin sairaalan lääkärillä ja sain lisää neuvoja, lääkitysannostakin muutettiin, valproaattia ei ollut ihan tarpeeksi veressä. Tämä lääkärikin sanoi minulle kuulleensa punariisistä, että on tehonnut. Kolesteroliin.

Täällä voi käydä kopsaisemassa maailman yksinkertaisimman reseptin, jonka itse keksin ja joka on aivan taivaallisen hyvää. Hei ja mä opin myös sen, että 400 gramman jauhelihapakkauksen saa puoliksi, vaikka pakastettuna, mulla on siihen sopiva chef-veitsi, sitä lämpimän veden alla lämmittelen ja hupsista, jakautui jauheliha kahtia. Olisin kyllä osannut ennenkin leikata pakkauksia puoliksi, mutta se mitä opin oli, että pakkaukset VOI PUOLITTAA.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Eilinen oli kyllä aika outo dokumentti. Oudoimmasta päästä oli herne- ja polvikammoinen. Pystyin ymmärtämään korkea rakennus -kammon ja latokammon ja kissakammonkin ja heinäsirkka, jne... Hehe! Minulla on ampiaiskammo. Sen kuvaakin on vaikea katsoa ja välillä näen talvisinkin unta, että huoneessani on ampiainen ja sen surina kuuluu, enkä pääse karkuun...

Hey! Hyvä, että pääset vihannesten makuun. Minäkin olen opetellut. Oli huippujuttu, kun tajusin, että kukkakaali maistuu HYVÄLTÄ raakana. Keitettynä oksennan...

Katili kirjoitti...

Anuradha: Minä en tiedä oksentaisinko keitettynä ;-D vitsi vits, ravut tietää paremmin. Joo, mutta kyllä niissä peloissa kaikissa oli joku paha muisto takana, eli oikeita olivat, ei heitä naurattanut.

Anonyymi kirjoitti...

Hihihii teidän juttuja, keitetty Anuradha oksentaa. Kiitos muuten vihjeestä nelosen nolot taudit aukaisi asioita ja antoi toivoa, sillä itsekin aion pyytää just valohoitoa, kun meen ihotautilääkärille. t. marski

Katili kirjoitti...

Marski: Iiiiiiiiiiiiiiiihanaa, just niin halusinkin tapahtuvan sulle, että näet mitä hoitoja siihen on. Ja jos mitä, niin toivoa on, sinullekin siihen, valoa vaan ja eespäin.

Anonyymi kirjoitti...

Hehheh... Keitettynä tosiaan... Joo, oikeita pelkoja ne oli.